3D オーディオによるプレイヤー体験の拡張:イマーシブな音場表現の制作 ( Extending the Player Experience with 3D Audio: Creating Immersive Soundscapes)


講演形式
レギュラーセッション
講演時間
08月24日(金) 16:30 〜 17:30
資料公開
予定あり
受講スキル

この講演はサウンドデザイナー、コンポーザーほか、新しいサウンド技術をゲームに組み込むことに興味のある方に向けて構成されています。ゲームの中でのサウンドの仕組みについての基本的な理解があれば、この講演で説明するより進んだコンセプトを容易に理解することができるでしょう。

(This talk is geared towards sound designers, composers, and anyone else interested in implementing new audio technologies into their games. A basic understanding of how game audio works would be helpful in understanding the more advanced concepts presented in the talk.)

得られる知見

受講者はPS VR またはプレミアムワイヤレスサラウンドヘッドセットを使った PS4(R) の 3D オーディオについて理解することができます。また、この技術をゲームに組み込むために必要なリソースやツールについて学ぶことができます。

(Audience members will an understanding of how spatial audio works on the PS4(R) with the use of PSVR and the Platinum Wireless headset. The audience will also learn the resources and tool that can be used to implement this technology into their games.)

セッションの内容

ソニー・インタラクティブエンタテインメントの 3D オーディオ技術により、ゲーム制作者はオーディオオブジェクトをプレイヤーの周りの 3D 空間に配置することができます。これは、「アンチャーテッド4」、「アンチャーテッド古代神の秘宝」、「Horizon Zero Dawn」、「MLB The Show 18」で採用され、より高い没入感を実現しています。サウンドは7.1ch のようなゲームプレイヤーの耳の位置の水平面からのみならず、どの方向からでも自由に鳴らすことができます。

このセッションでは、PlayStation(R)4 の 3D オーディオの基本的な考え方、ゲームでそれをどう使うか。ゲームに組み込むためには何が必要かを説明します。また、加えて、VR タイトルと VR ではないタイトルで PS4(R) での 3D オーディオをどう使うかについて、最後にサウンドと楽曲の組み合わせについて説明します。

(Sony Interactive Entertainment’s 3D audio technology enables game developers to place audio objects in 3D space around the player, a technique recently implemented in games such as Uncharted 4: The Lost Legacy, Horizon: Zero Dawn, and MLB: The Show 18 to increase players immersion. Sounds are no longer constrained to emanate from just the plane of the players ear (as is the case with 7.1 surround sound technologies), but they can now be freely projected from any direction. This talk will provide the audience with the basic ideas of 3D audio for the PS4(R): what is 3D Audio? How can games use it? What is required for a game to implement it? This talk will also address the use of 3D audio with the PS4(R) for both VR and non-VR uses. Finally, this talk will address some general sound and music design recommendations for use with 3D audio.)

講演者プロフィール

齋藤 俊良

(株)ソニー・インタラクティブエンタテインメント

プラットフォームソフトウェア設計部門 ベースシステム開発部

Software Engineer

<講演者プロフィール>

2005年入社。 2010年より Audio ライブラリ開発に従事。
Victoria Dorn

Sony Interactive Entertainment

US Research and Development

Software Engineer

<講演者プロフィール>

Victoria Dorn is an audio focused software engineer at Sony Interactive Entertainment. She is a graduate of Berklee College of Music where she studied sound design and composition for video games. Victoria is also a graduate of Oregon State University where she studied Computer Science. Victoria started at Sony Interactive Enterntainment as an intern in 2013 and is now part of the R&D team working on spatial audio for the PS4(R) platform.