エンジニアリング

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公募 ENG    GD

From Box2D to Liquid Fun: Just Add Water-like Particles!

日時 
9月4日(木) 14:50~15:20
形式 
ショートセッション
受講スキル

C++ または Java の基礎知識、およびゲームデザインへの関心
Basic knowledge of C++ or Java, interest in game design

受講者が得られるであろう知見

このセッションで、参加者はパーティクル物理演算機能を素敵な新しいゲーム体験の実現に用いる方法について学んでいただけます。 私たちは、Box2D に対する Google のオープンソースの追加機能である LiquidFun について解説します。 LiquidFun は C++ で記述されており、Android を含むすべてのプラットフォームで動作します。 これがどのように動作し、何ができるのかを紹介し、新しいアイディアについてのインスピレーションをお伝えします。
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In this session, you'll learn how you can use particle physics to find exciting new gameplay. We present LiquidFun, Google's free, open-source addition to Box2D. LiquidFun is entirely in C++, so it runs well on all platforms, including Android. We will show how it works, what it can achieve, and give inspiration to developers looking for fresh ideas.

セッションの内容

昨年 12 月、Google は LiquidFun の最初のリリースを発表しました。 これはポピュラーな 2D 用物理エンジンである Box2D に対して、リアルな流体シミュレーションを含むパーティクル物理演算機能を追加する C++ ライブラリです。 今年 3 月に Google は LiquidFun 1.0 をリリースし、複数のパーティクルシステム、パーティクルによる泉 (噴火口) の表現などの機能を追加いたしました。

このセッションでは、 LiquidFun がどのように動作するのかを解説し、あなたの次のゲーム作品を、ねばねば、べたべた、ぬるぬる、さらさらな楽しい表現を用いた素晴らしい作品にしていただくための方法を、プログラムコードを示しながら紹介いたします。

LiquidFun 1.0 の新機能には、たとえば次のようなものがあります:
- 複数のパーティクルシステム
- パーティクルの新しい振る舞い: 非浸透、固定圧、忌避
- パーティクルの寿命
- パーティクルのグループに力や衝撃を与える機能
- SWIG による Java サポート

最新の美しいデモをご覧いただきつつ、全く新しいゲーム作品の創造のためのインスピレーションを感じてください。

セッション中は、日本語での逐次通訳を提供いたします。

参考:
- LiquidFun 1.0 Physics Engine - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=yXLmdu810BQ
- Open Source Release: LiquidFun 1.0 | Google Open Source Blog
http://google-opensource.blogspot.com/2014/03/open-source-release-liquidfun-10.html

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Last December, we announced the initial release of LiquidFun, a C++ library that adds particle physics, including realistic fluid dynamics, to Box2D, the popular 2D physics library. In March we released LiquidFun 1.0, an update that adds multiple particle systems, particle fountains, and other new features.

In this session, we will show how LiquidFun works, and show how it can make your next game fresh and amazing with gooey, sticky, powdery, or jelly-like fun!

New features in LiquidFun 1.0 include:
- Multiple particle systems
- New particle behaviors: barrier, static-pressure, and repulsive
- Particle lifetimes
- The ability to apply forces and impulses to particles as a group
- Java support via SWIG

We promise to show the latest beautiful demos and inspire you to build exciting new kinds of games.

See also:
- LiquidFun 1.0 Physics Engine - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=yXLmdu810BQ
- Open Source Release: LiquidFun 1.0 | Google Open Source Blog
http://google-opensource.blogspot.com/2014/03/open-source-release-liquidfun-10.html

講師プロフィール

  • Wolff Dobson

    Wolff Dobson

    Google Inc.

    Developer Relations

    Developer Programs Engineer

    Wolff Dobson
    Developer Programs Engineer, Google

    Wolff Dobson は Google の Developer Programs Engineer であり、専門領域は Android
    とゲーム技術です。 Google に入社する前は、12 年の間 ゲーム開発者として活躍し、 NBA2K シリーズの AI の開発、 Wii
    モーションプラスの設計の支援などさまざまな仕事に携わっていました。 彼は、アメリカ合衆国ノースウェスタン大学にて人工知能に関する博士号を取得しています。
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    Wolff Dobson is a Developer Programs Engineer at Google specializing in Android and games. Before Google, he worked as a game developer for 12 years, including writing AI for the NBA2K series and helping design the Wii Motion Plus. He has a PhD in artificial intelligence from Northwestern University.

    《講師からのメッセージ》

    パーティクル表現を用いた最新の美しいデモと、プログラムコードの技術解説を準備しています。
    新しいゲーム表現のためのインスピレーションを感じて頂けましたら幸いです。